Inzicht in sociale media en online gegevens, zoals vanuit Google Analytics en LinkedIn, is tegenwoordig net zo belangrijk voor bedrijven als data vanuit interne systemen. Naast dat het handig is om goed vindbaar en zichtbaar te zijn, is het ook goed om te weten welke inhoud het beste werkt om mogelijke nieuwe klanten en of de beoogde doelgroep te bereiken.
Een manier om online data inzichtelijk te maken is via een Power BI Dashboard. Hiermee kan data ingelezen en bewerkt worden. Zo kan de data geanalyseerd en uiteindelijk gevisualiseerd worden. De data visualisatie kan gebruikt worden om belangrijke informatie in een oogopslag te herkennen en vervolgens actie te ondernemen. Doet een pagina of artikel het veel minder dan verwacht? Fijn om daar snel en gericht actie op te nemen.
Power BI Dashboard voor Google Analytics data
Een aansluiting van Google Analytics op Power BI is snel gemaakt. Power BI biedt een kant en klare connector aan waarmee informatie opgehaald kan worden. Met enige ervaring kan de informatie snel inzichtelijk gemaakt worden in een dashboard.
Het is uiteraard interessant om te weten welke pagina’s het meeste bezocht zijn. Nog belangrijker kan de tijd van een bezoeker op desbetreffende pagina zijn. Gaan bezoeker snel weer weg, dan is de content wellicht niet wat ze verwacht hadden. Ook is het belangrijk om inzichten te krijgen in zoektermen die gebruikt zijn om een pagina te vinden en via welke kanalen bezoekers binnenkomen.
Door het inzichtelijk maken van Google Analytics data in Power BI kunnen gerichte marketingstrategieën toegepast worden.
Power BI Dashboard voor LinkedIn data
LinkedIn data is iets moeilijker op te halen dan Google Analytics data maar ook hier bestaan (betaalde) connectoren voor. Door een connectie te maken kan er snel inzicht verkregen worden in het aantal views en volgers.
Naast inzicht in hoe vaak het LinkedIn profiel of een artikel bekeken zijn en hoeveel volgers er zijn, kan uit de informatie ook opgemaakt worden welke bijdragen het bijzonder goed doen. Door bijvoorbeeld de engagement rate (een combinatie van clicks, likes en shares) in Power BI te visualiseren kun je snel herkennen welke artikelen het meeste interactie hebben.
De visualisatie van LinkedIn data in PowerBI stelt een bedrijf in staat om makkelijk te herkennen welke bijdragen het goed of minder goed doen en hier een strategie voor te ontwikkelen.
Hoe gebruikt VisionBI online data in Power BI?
Uiteraard gebruiken we bij VisionBI ook dashboards om onze online data te analyseren, inzichten te creëren en acties te nemen. Zo hebben we bijvoorbeeld opgemerkt dat artikelen over bepaalde onderwerpen zoals data gedreven werken, procesoptimalisatie, data visualisatie en dashboard design populair zijn. Dit zijn stuk voor stuk diensten die we aanbieden aan onze klanten
Heel handig voor ons, was ook om te zien dat onze deels vernieuwde website daadwerkelijk tot meer zichtbaarheid en tijd op de website heeft geleid. Hierdoor zien we dus ook dat we goed onderweg zijn.
Als laatste heeft het Power BI dashboard voor LinkedIn ons geholpen om de impact van onze LinkedIn propositie te herkennen. Hierdoor weten we niet alleen dat ons werk het gewenste resultaat oplevert maar ook welke bijdragen het beste werken.
Wil je ook met Power BI sociale media data analyseren?
Bij VisionBI zijn we gespecialiseerd in het aansluiten, analyseren in inzichtelijk maken van online data op Power BI. Dat doen we in projecten en op basis van interim consultancy. Zoek je naar een implementatie partner om op professionele wijze, veilig en consistent Power BI in je organisatie in te zetten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op via 030 – 633 19 45 of info@visionbi.nl.