Hoe kan ik mijn verwachte inkomsten voorspellen?
Het voorspellen van uw verwachte of potentiële omzet is een belangrijke maar gecompliceerde taak in elke verkooporganisatie. Er zijn verschillende methoden om dit te doen, bijvoorbeeld door uw historische verkoopgegevens te gebruiken om het traject van uw verkopen in de tijd in kaart te brengen. Historisch gezien werden voorspellingen ook handmatig gedaan, meestal door een data-analyseteam dat de prestaties uit het verleden bestudeert om de toekomst te voorspellen. Dit is een vervelend proces dat meestal resulteert in prognoses op hoog niveau die niet vaak worden bijgewerkt. Hoewel dit u een goed idee geeft van wat u in de toekomst kunt verwachten, vertelt het u niet hoe u daar moet komen. Met andere woorden, hoe helpt dit de verkoper om meer te verkopen?
Plan van aanpak
Wij bij VisionBI hebben besloten dit probleem aan te pakken door een algoritme te maken om de potentiële inkomsten van een klant te berekenen, maar ook om u te vertellen hoe u daar kunt komen. Zonder al te veel in detail te treden, identificeren of detecteren we in principe de producten die vaak samen worden gekocht. Zo ontstaat er een relatie tussen de verschillende producten op basis van de aankopen. Dit wordt zowel voor elke individuele klant als voor alle klanten berekend. Vervolgens vergelijken we de algemene relaties voor alle klanten met de productrelaties van de klant en berekenen we de potentiële omzet op basis van dit verschil. De potentiële omzet wordt verdeeld tussen bijvoorbeeld Cross-sell mogelijkheden, welke aanvullende producten u aan de klant kunt verkopen en Up-sell opportuniteiten, bijvoorbeeld, kunt u meer van een specifiek product verkopen. Het resultaat is een actieplan voor de verkoper. Hij of zij kan dan contact opnemen met de klant en de aanvullende producten gericht verkopen omdat ze weten dat er al interesse is in het product. Deze output kan ook worden gebruikt om zeer specifieke marketingcampagnes te maken.
Continu geanalyseerd
Deze analyse kan worden gepland om automatisch te worden uitgevoerd op dagelijkse of uurbasis, afhankelijk van uw vereisten. Dit betekent dat het koopgedrag van uw klanten continu wordt geanalyseerd en gemonitord, waardoor uw verkopers een voorsprong hebben in een competitieve markt.