Datavisualisatie: een figuur zegt meer dan 1.000 woorden
Wat is data visualisatie?
Iedereen weet dat prentenboeken veel fijner lezen dan boeken met doorlopende tekst. Wij als mens zijn namelijk erg visueel ingesteld en vangen informatie sneller op als het in een figuur wordt gegoten. Dit is net wat data visualisatie doet: na het filteren en analyseren van een dataset worden de bevindingen en patronen omgezet in overzichtelijke figuren. Klinkt wat abstract, maar denk aan de kaarten die je dagelijks gebruikt of de grafieken in de krant die uitleggen hoe de economie ervoor staat.
Hoe wordt datavisualisatie ingezet?
Datavisualisatie vindt stilaan zijn plaats in zowat elk domein. De top sectoren die gebruik maken van datavisualisatie zijn detailhandel, telecombedrijven, onderwijs, gezondheidszorg, financiën, verzekering, energiebedrijven en de sinds onlangs sterk groeiende reis sector. Wat deze domeinen met elkaar gemeen hebben is dat ze hun efficiëntie sterk kunnen verbeteren door het gebruik van de juiste data op het juiste moment. Om de informatie over te brengen, snel te begrijpen, relaties en patronen te ontdekken en opkomende trends te ontdekken is datavisualisatie cruciaal. Hier spelen wij op in met onze Agile Business Intelligence die jou instaat stelt snel en efficiënt te reageren op binnenkomende data.
Hoe werkt datavisualisatie?
Ten eerste moeten de funderingen gelegd worden. Dat betekent dat je moet begrijpen welke informatie de dataset bevat, welke informatie je wilt overbrengen en wie je publiek zal zijn. Het belangrijkste hierbij is dat je data op een gestructureerde, compacte manier beheert. Wij kunnen je hierbij helpen met onze C-B-A aanpak.
In een tweede stap moet op basis van de onderzoeksvraag de data gestructureerd, gefilterd en geanalyseerd worden. Hiervoor worden statistische programma’s of algoritmes ingezet. Uiteindelijk moet de gegenereerde informatie overgebracht worden in een figuur. De keuze van de juiste visualisatietechniek (kaart, grafiek, diagram …) is hierbij van erg groot belang. Hiervoor zijn vele datavisualisatie tools beschikbaar, voorbeelden zijn Yellowfin, PowerBI en Microsoft SSRS
Laatste vernieuwingen in de datavisualisatie wereld
De trends van nu in datavisualisatie zijn samen te vatten rond eerlijkheid en back to basics. Dit hoeft niet te verwonderen na alle heisa rond ‘fake news’ en de sterk groeiende impact van sociale media als nieuwskanalen. Datavisualisatie zet zich hiertegen af door makkelijk implementeerbare tools te ontwikkelen die voor iedereen toegankelijk zijn en kunnen helpen de steeds grotere berg aan beschikbare data te ontrafelen.
Hierbij verdient ‘storytelling’ meer aandacht, namelijk het verder uitleggen van de (context van) de boodschap die je geeft. Hierbij is een nauwkeurige selectie van de doelgroep cruciaal. Verder zien we dat persoonlijkheid, authenticiteit en transparantie van de datasets en de boodschap in de lift zitten. Datavisualistatie is lang niet meer enkel voor wetenschappelijke bedrijven en verovert steeds meer domeinen. Ook het gebruik van Artificial Intelligence voor datavisualisatie, waarbij algoritmes rond data gebruikt worden om sneller patronen te ontdekken, is sterk in opmars. Tot slot zien we dat de interactieve kaart nog steeds aan terrein wint, gegeven de stijgende stapels ruimtelijke informatie. Ook wij geloven in transparantie en authenticiteit en leveren daarom ook maatwerk speciaal afgestemd op uw bedrijf. Neem zeker een kijkje en aarzel niet om ons te contacteren.