Artificial Intelligence

23 / 05 / 2018 | Leestijd: 5 min | Auteur: Jurgen van Gils

Wat is Artificial Intelligence en hoe gaat het Business Intelligence beïnvloeden?

Terwijl ze in het Europees Parlement naarstig discussiëren over het al dan niet toekennen van mensenrechten aan intelligente robots, krijgen we al snel een futuristisch beeld over wat kunstmatige intelligentie is. In de praktijk blijkt Artificial Intelligence vaak minder ver te gaan. Het focust zich voornamelijk te op specifieke toepassingen. We zagen het onder andere ook al terugkomen in de advocatuur en zelfs in uitgeverijen. Hier wordt door slimme software zelfstandig een actualiteitsdatabase samengesteld of vonnissen geanalyseerd. In tegenstelling tot wat je op het eerste gezicht zou vermoeden, kan AI ook op vlak van Business Intelligence een betaalbare meerwaarde bieden. Wij benoemen vier vragen en antwoorden over het gezamenlijk speelterrein van Business Intelligence en Artificial Intelligence.

Wat is Artificial Intelligence?

Artificial Intelligence, ook wel kunstmatige intelligentie genoemd, is een technologische ontwikkeling waarbij een machine een bepaalde vorm van intelligentie aanneemt. Wat kunstmatige intelligentie is, is vaak niet helemaal duidelijk. De zogenaamde turingtest bracht in de jaren ’50 van de vorige eeuw een antwoord op die vraag, maar lijkt tegenwoordig achterhaald.

Vandaag de dag spreken we over kunstmatige intelligentie indien een robot of software, binnen bepaalde grenzen, zelf kan redeneren en bijleren. Hierbij maken we een onderscheid tussen de zogenaamde zwakke AI, waartoe onder andere zoekalgoritmen behoren, en de sterke AI die een eigen bewustzijn zouden hebben. De technologie waar we het in dit artikel over hebben, lijkt zich tussen beide vormen te bevinden en omvat eigenlijk een soort van computer-intelligentie. Verwacht met andere woorden geen slimme robots die mensenrechten zouden opeisen, maar eerder slimme software die zelf conclusies trekt en bijleert op basis van aangereikte gegevens. Ze kunnen zelfstandig taken uitvoeren en processen aanpassen in functie van veranderende omstandigheden. Ook kunnen ze, op basis van grote hoeveelheden gegevens (big data), zelf denkpatronen ontwikkelen om hier efficiënter mee om te gaan. Machine learning, wordt dat dan genoemd.

Hoe kan AI ingezet worden voor Business Intelligence?

Artificial Intelligence & Business Intelligence lijken een ideale combinatie te vormen. Zo kan de slimme software, op basis van de aangereikte gegevens, zich aanpassen om betere beschrijvende analyses op te stellen. In een beginfase zijn deze vaak nog niet helemaal accuraat en worden ze dan door de menselijke tussenkomst aangepast. Ook met die aanpassingen houdt de slimme software dan rekening analyses beter uit te voeren. Op basis van de verstrekte gegevens zal Artificial Intelligence nadien voorspellende analyses kunnen opstellen. Bij dergelijke voorspellende analyses houdt het systeem rekening met vroegere ontwikkelingen en gaat het automatisch op zoek naar patronen en variabelen die daarbij een rol speelden. Ook het formuleren van oplossingen behoort tot de mogelijkheden.

Bovenstaande toepassingen lijken zich voornamelijk te focussen op het analyseren van data. Toch kunnen Artificial Intelligence & Business Intelligence ook in zowel een eerdere als een latere fase ingezet worden. In het eerste geval gaat het om het zelfstandig verzamelen en catalogeren van relevante datagegevens terwijl het in het tweede geval gaat om het visualiseren van de oplossingen en de geanalyseerde data.

Lijkt het je te abstract? Begrijpelijk, want achter die programma’s schuilen nu eenmaal gigantische algoritmen die maar weinigen begrijpen. We noemen daarom het voorbeeld van het softwarepakket Yellowfin. Dat softwarepakket werkt onder andere aan de hand van machine learning. Dat maakt het gemakkelijk om complexe en diepgewortelde patronen, die voor mensen maar moeilijk te doorgronden zijn,  te analyseren en te visualiseren zijn. Het doet dat op een toegankelijke manier waardoor je sneller een antwoord krijgt op de waaromvraag. Waarom reageert een bepaalde doelgroep minder goed op een bepaald product? Waarom doet het product het dan weer beter bij veertigjarigen? Op basis van de aangereikte data gaat het systeem automatisch op zoek naar redenen en kan het helpen om voorspellingen te doen inzake toekomstige evoluties. Niet onbelangrijk bij een nieuwe marketing activiteit of de introductie van een nieuw product.

Wat zijn de toekomstverwachtingen?

Kunstmatige intelligentie wordt een mooie toekomst toegedicht. Dat hoeft ons niet te verbazen, gelet op het potentieel van de technologie. Toch wordt de technologie ook gevreesd, onder andere omwille van zijn disruptieve werking.

Wanneer we het hebben over de toekomst van Artificial Intelligence & Business Intelligence, zien we alvast mooie dingen gebeuren. Naarmate de technologie steeds verder zal evolueren, zullen we steeds meer te weten komen over onze datagegevens. Op die manier zullen we betere voorspellingen kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van een ideale marketingcampagne of het bepalen van een nieuwe verkoopstrategie. De vraag is natuurlijk echter of ontwikkelingen in andere sectoren dat al dan niet zullen relativeren. Vooral wanneer ook de consument toegang krijgt tot intelligente programma’s die z’n aankoopgedrag beïnvloeden, wordt het ineens een stuk ingewikkelder. Vraag is of dergelijke ontwikkelingen de komende jaren al op het programma staan.

Wat kan VisionBI voor jou betekenen?

Bij VisionBI staan we voor slimme data-oplossingen. Indien nodig vormen we dan ook graag de brug tussen Artificial Intelligence & Business Intelligence. We doen dat aan de hand van pasklare (software)oplossingen die inspelen in functie van de wensen van ons klanten. Zo zal het snel inzichtelijk maken van financiële data een volledige andere aanpak vergen dan bijvoorbeeld het maken van de juiste HR-keuzes. We zullen machine learning nooit inzetten omdat het moet, maar kiezen steeds voor de beste oplossingen op het beste moment. Advies, noemen we dat. Meer weten over wat we doen of even samenzitten om de mogelijkheden te bespreken? Neem contact met ons op, zodat we samen kunnen uitdokteren hoe we jouw data slimmer kunnen benutten!

Meer informatie?

Neem vrijblijvend contact met ons op


Meer nieuws, ontwikkelingen & innovaties