DENSO stapt over van Oracle naar Snowflake voor datawarehousing

In bijna elke auto zijn ze te vinden: onderdelen van DENSO. Dit Japanse bedrijf heeft locaties over de hele wereld, maar het Europese hoofdkwartier is in Nederland gevestigd. Geconfronteerd met een toenemend aantal complexe Business Intelligence (BI) vraagstukken, schakelt het BI team van DENSO de expertise in van VisionBI.

"VisionBI is onze partner voor BI vraagstukken en Yellowfin. Toen we vanuit Japan de mogelijkheid kregen om meer te doen op het gebied van datawarehousing, wisten we meteen dat we bij VisionBI goed zaten voor advies en ondersteuning."

Tom van Keulen
Teamleider BI-team DENSO

Datawarehouse in de cloud met Snowflake

Tot voor kort maakte DENSO gebruik van een Oracle database, waarop alle data werd verzameld. Deze database bevond zich echter lokaal op een verouderde server. De data kwam op een complexe manier via Japanse systemen binnen. Kortom, de situatie was verre van ideaal.

“We kregen de mogelijkheid geboden om Snowflake als datawarehouse tool in te zetten: cloud-based, zeer flexibel en schaalbaar. Ideaal voor grootschalige data-analyse binnen heel Europa. Binnen ons team beschikten we bij de start van het project nog niet over de kennis van Snowflake. Om toch snel van start te gaan, heeft VisionBI ons geholpen met de inrichting van een framework. Hiermee kunnen we alle data eenvoudig overzetten vanuit de Oracle database naar het Snowflake platform en hierop voortbouwen bij nieuwe BI vraagstukken binnen Europa,” vertelt Tom hierover.

Claims van 26 automerken uit 6 landen in 1 dashboard

Een BI consultant van VisionBI werkt voor DENSO aan dit vraagstuk en maakt onderdeel uit van het DENSO BI Team. Hij richt niet alleen het dataplatform voor Snowflake, Yellowfin en PowerBI in, maar bouwt ook mee aan een dashboard binnen het Service Quality Assurance (SQA) project.

Doel van dit project?

Inzicht krijgen in de garantieclaims van 26 automerken binnen 6 Europese landen waar DENSO gevestigd is. Ieder automerk levert op regelmatige basis een overzicht met garantieclaims aan. Niet alleen het bestandstype verschilt per merk, maar ook de wijze waarop de data gestructureerd is. Taak voor het BI-team en de consultant van VisionBI om al die data te combineren en in één overzicht samen te brengen in Power BI.

Denso Europe

Focuspunten

DENSO

Werknemers

bijna 15.000

Hoofdkantoor

Amsterdam

Locaties:

32 in 14 landen

Uitdaging:

Opzetten van een toekomstbestendig cloud dataplatform in Snowflake, Yellowfin en Power BI om complexe BI vraagstukken te kunnen beantwoorden, zoals het samenbrengen van 26 automerken uit 6 landen in 1 dashboard.

Oplossing

Het BI team van DENSO schakelt de expertise van VisionBI in op het gebied van Snowflake, datawarehousing en het inrichten van dashboards in Yellowfin en Power BI.

Resultaten

Een flexibel, schaalbaar dataplatform in de cloud, dat de Europese tak van DENSO veel mogelijkheden biedt om analyses uit te voeren om zo haar dienstverlening verder te verbeteren.

“Dit is een enorme klus gebleken, waarbij we de expertise van VisionBI goed kunnen gebruiken. Inmiddels hebben we de eerste automerken succesvol gecombineerd en kunnen we verder met de uitrol. Het eindresultaat gaat ons enorm helpen om meer grip te krijgen op de kwaliteit van onze producten en diensten.”

Tom van Keulen
Teamleider BI-team DENSO